fredag 16 december 2011

Hallon- chokladmarmelad

Min dotter och jag bestämde oss för att göra lite julgottigott idag att ha hemma och ge bort som presenter. Vi började med hallon- chokladmarmelad som jag gjort flera gånger tidigare. Den är så himla god till t ex nybakade scones eller kanske våfflor. Receptet hittade jag i Leila Lindholms a piece of cake. Så sjukt goda grejer i hela boken för övrigt! Mycket enkelt att göra, och både sockret och chokladen ska så klart helst vara ekologiska och rättvisemärkta.

  • 5 dl frysta hallon
  • 4 1/2 dl muscovadosocker
  • 75 g mörk kvalitetschoklad 70%

Blanda hallonen och sockret i en kastrull och låt sjuda i ca 15 min. Skumma av om det skulle behövas.  Ta bort kastrullen från värmen och smält ned chokladen som är lite hackad. Låt svalna lite och häll sedan upp i desinficierade glasburkar (små, eller en stor!).  





















Jag gjorde tre små burkar  (ca 10cm höga), som diskades och ställdes upp och ner i ugnen i 120- 130 grader i en halvtimme innan de fylldes med den underbara marmeladen.
Det blev väl en fin present? :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar