lördag 4 februari 2012

Härligt liv med lediga helger!

Jag vaknade efter en lång sovmorgon idag. När jag tittade ut mot vardagsrummet från sängen så såg jag att solen lyste med sina strålar in i vår lägenhet, det är lördag :-)! Klockan var hela 08.00, till skillnad mot 06.00 som den varit hela veckan och det fortfarande varit helt kolsvart när jag dragit till jobbet vi 7-tiden. Jaa, nu är det så det kommer att se ut framöver, måndag - fredag tidiga morgnar på jobbet = kontorstider och ledighet på helger!

Jag har egentligen aldrig haft det här med " helgerna lediga". Har snarare alltid jobbat oregelbundet. På vardagar med oregelbundna tider, helger, lov och sent på dagarna eller kvällarna. Visserligen har jag pluggat mycket de senaste åren, men pluggandet behöver ju inte direkt betyda regelbundna tider som säkert många av er känner igen. Och att plugga innebär ju ofta extra arbete för att få till den där detaljen med ekonomin. Eller gärna att man också om man heter Heidi ska vara väldigt effektiv och bli färdig med sin examen så fort som möjligt så man läser en till heltid vid sidan av de ordinarie studierna eller något liknande, och tror att man också ska ha tid med sin fina familj utöver det. Ja, för det där med att vara effektiv och bevisa för mig själv att jag minsann når mina mål, det är jag det, sätter mina mål i allt vad man någonsin kan tänka sig i det här livet så högt så det känns som jag ska avlida flera gånger om innan jag är där. Jag piskar och skäller högt i örat på mig själv som den hårdaste militär. Konstigt egentligen, eftersom jag så länge jag kan minnas alltid hatat auktoriteter, förtryck och maktstrukturer av alla slag ...

Jag har bestämt mig för att bli snäll, mycket snällare. Här står jag nu med ett jobb som jag aldrig trodde om mig själv. Ett jobb med strikta ramar och regler. Lagar ska följas till punkt och pricka. Hurra för det! Kontorstider, ordning och reda, precis vad jag vill ha! Jag är ledig på helgerna hurra för det igen! Denna lördagsmorgon och resten av lördagsmorgnarna detta år kan nu alltså innebära en låång frukost med tidningen, rostade ekologiska råghalvor med avokado, keso och lite herbamare, juice och te ... kanske en kaffe också efter en stund. Hurra, hurra för livet! (måtte jag inte bli byråkrat ... )




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar