söndag 19 februari 2012

Renande mungbönsgryta med goda kikärtspannkakor



I dag lagade jag en mungbönsgryta som är en klassisk yogigryta. Den innehåller massa nyttigheter och är renande för kroppen. Grytan kan ätas i 11-40 dagar som en renande kur som då serveras som den är med valfria ångkokade grönsaker, färska frukter, massa vatten och örtteer.

Idag serverade jag kikärtspannkakor till, som kan användas till att äta grytan med händerna om man så önskar. Jag brukar göra min gryta extra kryddig, så jag brukar alltid ha en naturell yogurt bredvid för att ta till om det blir för starkt i munnen. Är du känslig så halvera kryddmängden :-) ... (inte för att mitt recept brinner i munnen, men en del är ju känsligare än andra). Måltiden är järnrik och för att verkligen kroppen ska ta upp det maximalt, så ät lite c-vitaminrik frukt som apelsin eller kiwi som avslut. Du kommer redan efter en måltid känna hur ren, frisk och stark du börjar bli! :-)


Mungbönsgryta

  • 2,5 dl mungbönor
  • 2 dl basmatiris
  • 4,5 dl vatten
  • 3 hackade lökar
  • 1 dl skalad, hackad ingefära
  • 10 hackade vitlöksklyftor
  • 4 tsk gurkmeja
  • 2 tsk garam masala
  • 2 tsk malen kardemumma
  • 1,5 tsk chilipulver
  • 1,5 tsk svartpeppar
  • 3 msk soja
  • 1 msk citronsaft
  • olja till stekning

Skölj de torra mungbönorna ordentligt.  Koka dem i en kastrull i 20 min. Häll olja i en järngryta och häll i alla kryddor i grytan och fräs en kort stund. Häll sedan i lök, ingefära och vitlök, fräs en stund till. Sen ska mungbönorna i, vattnet och riset som är sköljt. Häll i soja, citronsaft och rör om. Låt koka på svag värme under lock tills allt är mjukt. Tillsätt ca 2 dl mer vatten i slutet. Serveras med ekologisk soja.


Kikärtspannkakor


  • 2 dl kikärtsmjöl
  • lite gurkmeja, spiskummin, vitlökspulver och havssalt.
  • lagom mängd kallt vatten
  • olivolja till stekning








Vispa ihop kikärtsmjöl, kryddor och lagom med  kallt vatten så det blir en lagom tjock pannkakssmet (inte för tjock!). Stek dem i oljan. Serveras varma!


1 kommentar:

  1. Åh, det låter så gott! Sparar receptet! Känner jag mig själv rätt så kan det nog dröja innan jag går ut i köket och lagar till nåt, men mmmmm det här står högt upp på testa-listan :)

    /Cath

    SvaraRadera