tisdag 13 mars 2012

Bästa jordgubbarna är såklart ekologiska

Jag längtar efter sol, värme och färska svenska eller finska jordgubbar! Det är dom som är godast, desto längre upp som dom är odlade, desto bättre och sötare är dom!

När jag var gravid så käkade jag gärna 2 liter om dagen av dessa ljuvliga järn-och c-vitaminrika bär, tills jag slutade tvärt med en jordgubbe i munnen efter att det kom larm om det hormonstörande besprutningsmedel som svenska jordgubbar innehåller. Började förtvivlat leta ekologiska jordgubbar över hela stan, vilket då inte var så himla lätt faktiskt.

Det är underbart nu när man läser om jordgubbsstudier som bedrivits på Lunds universitet, som visar att 45 procent av alla jordgubbsblommor på ekologiska gårdar blir fullt pollinerade till skillnad från 17 procent på ickeekologiska gårdar. Forskningen visar också på att de ekologiska gårdarna har en mycket högre kvalité på sina jordgubbar samt att mängden jordgubbar blir större!

Jag hoppas på och anar stora lass av ekologiska svenska jordgubbar inom kort! :-D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar