onsdag 21 mars 2012

Dinkelchapatis


Jag älskar chapatis! Det är så sjukt gott att äta indiska grytor med! Finns det något godare än indisk mat förresten? Näe, det gör det nog inte ...

Chapatis kan man ju göra på de flesta mjölsorter. Jag gjorde mina av dinkelmjöl idag, dom blev asgoda!

  • 8 dl dinkelmjöl (siktat)
  • 1 tsk malen havssalt
  • 3 dl kallt vatten
  • 2 msk olivolja

Blanda alla ingredienser till en deg. Knåda, knåda och låt vila en kvart. Hetta upp en gjutjärnsstekpanna.  Dela degen i 20 små kluttar. Rulla dom till bollar, kavla med mjöl till platta pannkakor. Klappa dom från hand till hand så det mesta mjölet lossnar ...


Klapp, klapp, klapp ...


Stek chapatisarna i torr panna på båda sidorna (tryck till dom lite om dom sväller). Förvara i bakduk till du serverar dom ... kanske till en Palak paneer som jag gjorde idag? Recept på den kommer en annan dag :-) 

1 kommentar:

  1. Elin - Din svägerska21 mars 2012 kl. 20:23

    Jag måste snart testa något recept av alla du lägger ut snart!! :) Allt ser ju så smarrigt ut!!
    Kram

    SvaraRadera