söndag 25 mars 2012

Dumplins



Idag lagade jag dumplins till lunch. Älskar det, skulle kunna moffa i mig hur många som helst! Man kan både ångkoka eller fritera, ångkokat har dock alltid varit min favorit. Det här recept passar även för veganer (dubbelkolla bara så inte färdigdegen innehåller ägg, det finns lite olika varianter!).


Först började jag med fyllningen:
  • 1 paket tofu
  • 1 morot
  • 15 cm purjolök
  • 1 liten pak choi
  • 1/2 kruka färsk koriander
  • 2 dl kokade glasnudlar
  • 1 röd chili
  • 2 vitlöksklyftor
  • en bit färsk ingefära
  • 1 msk limejuice, 2 msk sesamolja, soja

Hacka purjon och moroten, fräs i en panna. I med hackad pak choi, koriander, ingefära och pressad vitlök samt finhackad chili. Skär tofun i fina minikuber, i med dem och glasnudlar som är lite skuren. Fräs och häll i lime, sesamolja och soja.


Jag tycker att det är smidigt att köpa färdiga, frysta dumplinsark (som hittas i alla asiatiska mataffärer). Låt dem ligga framme i rumstemperatur ett tag så de tinar, och öppna paketet när dumplinsen ska göras och fyllningen redan är färdig.

Ta ett ark i handen. Lägg en msk fyllning mitt i. Ta lite vatten på fingret och stryk runt kanten. Tryck ihop med lite veck på den ena sidan.



Ner med dem i en bambuångkokningskärl (sådana hittas också billigt i asiatiska mataffärer, de är de bästa när man ska ångkoka tycker jag). Lägg lite smörpapper i så de inte fastnar. Lägg kärlet på en kastrull med kokande vatten. Jag brukar låta kärlet stå och koka en stund tomt innan.

 

Servera dem varma, ät med pinnar och doppa i en blandning av:
  • 2 msk limejuice
  • 2 msk soja
  • 1 msk sesamolja
  • färsk koriander och ev. lite hackad chili om man vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar